Kauza KFC novináře Jana Tuny: Systémové selhání hygieny a podvody s trvanlivostí

Kauza, kterou odstartovala investigativní práce novináře Jana Tuny a jeho týmu „Tuna Versus“, vrhla temné světlo na údajné nekalé a potenciálně zdraví ohrožující praktiky v některých českých provozovnách globálního řetězce rychlého občerstvení KFC, provozovaného společností AmRest. Reportáže, zveřejněné na podzim 2025, vyvolaly vlnu znepokojení a nutí k zamyšlení nad dodržováním hygienických standardů v gastronomii.

Popis události a zjištění

Jan Tuna ve své sérii reportáží, často s využitím svědectví bývalých i současných zaměstnanců a manažerů z různých poboček KFC po celé České republice, poukázal na systémové problémy, které se údajně netýkají jen ojedinělého selhání jedné restaurace.

Klíčová zjištění z reportáže:

  1. Podvody s trvanlivostí a přelepování štítků:
    • Svědectví naznačovala, že v některých pobočkách docházelo k úmyslnému falšování dat spotřeby na masných výrobcích, především na syrovém kuřecím mase, které se nestihlo prodat či zpracovat v řádném termínu.
    • Místo likvidace prošlého masa, které by šlo na náklady franšízanta/provozovatele, mělo docházet k přelepování etiket s datem spotřeby, čímž se prodlužovala doba, po kterou bylo maso používáno k přípravě pokrmů pro zákazníky.
  2. Používání zapáchajícího masa:
    • Podle výpovědí se v některých případech používalo i maso, které již jevilo známky kažení, včetně zápachu.
    • V takových situacích se údajně používaly praktiky jako omývání masa, a v případě slabšího zápachu se měla používat silnější marináda, aby se nepříjemný pach přehlušil. Tato svědectví jsou obzvláště alarmující, neboť přímo ohrožují zdraví spotřebitelů.
  3. Systémový tlak na neplýtvání:
    • Zaměstnanci popisovali tlak shora na snižování ztrát, což mělo vést k tomu, že se vyhýbali vyhazování masa, i když bylo prošlé.
    • V Dánsku podobná kauza v minulosti vedla k dočasnému uzavření všech poboček KFC. Tuna naznačil, že situace v ČR by mohla být srovnatelná.
  4. Reakce veřejnosti a svědectví o zdravotních problémech:
    • Po odvysílání prvních dílů reportáže se Janu Tunovi ozvaly stovky lidí, kteří měli po konzumaci pokrmů v KFC zažívací potíže.
    • Dle novináře Tuny měla mít řada z těchto lidí k dispozici lékařské zprávy, a byly i případy dětí, které kvůli otravě skončily na jednotce intenzivní péče. Tyto informace však nebyly nezávisle ověřeny kontrolními orgány v době zveřejnění.

Následky a reakce

Kauza měla okamžité a významné důsledky jak pro provozovatele, tak i pro státní kontrolní orgány a veřejné mínění.

1. Reakce provozovatele (AmRest):

  • Společnost AmRest, provozovatel KFC v ČR, ve svém oficiálním vyjádření zjištění Jana Tuny odmítla a označila je za neověřená či zkreslená.
  • Trvali na tom, že dodržují nejpřísnější hygienické standardy a že maso je vždy čerstvé a bezpečné.
  • Tvrdili, že interní i externí inspekce opakovaně potvrdily kvalitu a čerstvost masa.

2. Reakce kontrolních orgánů:

  • Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) a Krajské hygienické stanice začaly po odvysílání reportáže ve zvýšené míře provádět kontroly v provozovnách KFC po celé zemi.
  • Zaměřily se především na manipulaci s masem, označování trvanlivosti, skladování a celkovou hygienu.

3. Dopad na veřejnost:

  • Mnoho zákazníků vyjádřilo znepokojení a část z nich oznámila, že dočasně či trvale přestanou KFC navštěvovat.
  • Kauza rozvířila obecnou debatu o kvalitě a bezpečnosti potravin v řetězcích rychlého občerstvení a o tlaku na zaměstnance, který může vést k obcházení pravidel.

Aktuální informace (k říjnu 2025)

Aktuální stav kauzy je dynamický a zahrnuje probíhající kontroly a právní kroky.

  • Výsledky kontrol SZPI a KHS: Očekává se, že kontrolní orgány zveřejní souhrnné výsledky svých intenzivních kontrol. Jednotlivé zjištěné prohřešky v konkrétních pobočkách jsou postupně zveřejňovány. V případě zjištění závažných pochybení (např. manipulace s prošlým masem) mohou být uloženy vysoké pokuty nebo dokonce nařízeno uzavření provozovny.
  • Reakce AmRest a interní opatření: Ačkoliv AmRest zpočátku zjištění odmítal, tlak veřejnosti a kontrolních orgánů pravděpodobně vedl k posílení interních kontrolních mechanismů a školení zaměstnanců. Není však známo, zda společnost přistoupila k přímému uznání systémového selhání.
  • Pokračování práce Jana Tuny: Jan Tuna a jeho tým oznámili a zveřejnili další díly reportáže, které přinesly nová svědectví a rozšířily rozsah kauzy i na manažerské pozice, čímž potvrdili své přesvědčení o systémovém charakteru problému.
  • Možné právní kroky: Vzhledem k závažnosti obvinění a svědectvím o zdravotních problémech, je možné, že dojde k podání trestních oznámení ze strany poškozených zákazníků či k právním krokům ze strany AmRestu proti novináři Tunovi za poškození dobrého jména, pokud by se jeho důkazy ukázaly jako nedostatečné. Tuna však tvrdí, že má pro svá tvrzení dostatek ověřitelných důkazů.

Kauza KFC, odstartovaná Janem Tunou, představuje vážné upozornění na nebezpečí, které může číhat v zákulisí některých gastronomických provozů. Bez ohledu na konečné závěry kontrolních orgánů již kauza splnila svou roli v oblasti veřejného zájmu: donutila jak spotřebitele k větší ostražitosti, tak i provozovatele a kontrolní orgány k důkladné revizi postupů a dodržování hygienických norem. Bude důležité sledovat, jaké konkrétní sankce a systémové změny z celé události vzejdou.